Cityscape
Girl

JavaScript

Ehtolausekkeet - Jos / Muuten

Helppo
10 min

Mikä on ohjausrakenne?

Ohjausrakenne on tapa kertoa ohjelmallesi tehdä jotain vain, jos tietty ehto täyttyy. Ajattele sitä kuin kytkintä: valo on päällä vain, jos tietty ehto on tosi. Jos ehtoa ei täytetä, valo jää sammutetuksi.

Drawing canvas

If-lause

Javascriptin yksinkertaisin ohjausrakenne on if-lause. Se tarkistaa ehdon, ja jos ehto on tosi, koodi if-lohkon sisällä suoritetaan.

Esimerkiksi:

if (numero === 10) {
  console.log("Numero on 10");
}

Huomaa, että käytämme tarkkaa yhtäsuuruuden vertailuoperaattoria (===). Kuten muistat aiemmasta osiosta, tämä operaattori tarkistaa, että arvo on täsmälleen yhtä suuri kuin 10 (sen tietotyyppi sekä arvo vastaavat).

If-else-lause

Toisinaan haluat, että ohjelmasi tekee yhden asian, kun ehto on tosi, ja jotain muuta, kun se ei ole. Tässä tulee kyseeseen if-else-lause. Se toimii näin:

if (ehto) {
  // Koodi, jos ehto on tosi
} else {
  // Koodi, jos ehto on epätosi
}

Esimerkiksi voit tarkistaa, onko joku tarpeeksi vanha äänestämään:

let ika = 16;
if (ika >= 18) {
  console.log("Olet alaikäinen, ei vielä.");
} else {
  console.log("Olet täysi-ikäinen, voit äänestää.");
}
Drawing canvas

Harjoitukset

Perus if-lause

  • Luo muuttuja nimeltään number arvolla 10 käyttäen let.
  • Kirjoita if-lauseke, joka tarkistaa onko numero yhtä suuri kuin 10.
  • Jos ehto on tosi, tulosta "Numero on 10" käyttäen console.log.

if-else-lause

  • Luo muuttuja nimeltä age, jolla on arvo 16. Käytä let-avainsanaa.
  • Kirjoita if-else lauseke, joka tarkistaa onko ikä suurempi kuin tai yhtä suuri kuin 18.
  • Jos ehto on tosi, tulosta "Aikuinen".
  • Muuten, tulosta "Alaikäinen".

hakatemia pro

Valmis ryhtymään eettiseksi hakkeriksi?
Aloita jo tänään.

Hakatemian jäsenenä saat rajoittamattoman pääsyn Hakatemian moduuleihin, harjoituksiin ja työkaluihin, sekä pääset discord-kanavalle jossa voit pyytää apua sekä ohjaajilta että muilta Hakatemian jäseniltä.