Python Ohjelmointi

Ehtolauseet

Helppo
25 min

Mitä ovat ehtolauseet?

Sanotaan, että meillä on peli, joka päättyy kun pelaajan HP tippuu nollaan tai alle. Silloin meidän pitää tarkistaa muuttujan pelaaja1_hp arvo ja jos se on nollan tai alle, siirrytään koodissa "game over" kohtaan. Esimerkiksi näin:

player1_hp = 50

if player1_hp <= 0:
  print("Game over")

Ohjelma toimii seuraavasti:

  • Määritetään muuttuja player1_hp ja annetaan sen arvoksi 50.
  • Tarkistetaan onko player1_hp arvo pienempi tai yhtäkuin (<=) 0.
  • Jos on, tulostetaan "Game over".

Eli JOS JOTAIN niin TEE JOTAIN. Tässä on samalla kaksi tärkeää asiaa Pythonista: Sisennys ja Blokit.

Sisennys ja Blokit

Python-koodissa on blokkeja, "lohkoja", jotka suoritetaan vain tietyissä olosuhteissa. Yllä olevassa esimerkissä blokki

    print("Game over")

suoritetaan vain jos sen yllä oleva ehtolause on totta. Blokin tunnistaa siitä että:

  • Sitä edeltää kaksoispiste edellisen rivin lopussa.
  • Se on sisennetty enemmän oikealle edellisestä rivistä.

Eli Pythonissa, toisin kuin monessa muussa ohjelmointikielessä, sisennyksellä on oikeasti väliä.

if, else

Ehtolauseissa on myös mahdollista määrittää toinenkin blokki, eli mitä tapahtuu jos ehtolause onkin epätosi. Tämä tehdään käyttämällä elseä:

player1_hp = 50

if player1_hp <= 0:
  print("Game over")
else:
  print("Pelaaja on yhä elossa")

elif

Ehtolauseisiin voi oikeastaan laittaa niin monta blokkia kun haluaa, käyttämällä elif-lauseita.

player1_hp = 50

if player1_hp <= 0:
  print("Game over")
elif player1_hp < 10:
  print("Pelaaja on jo toinen jalka haudassa.")
else:
  print("Pelaaja on vielä hyvissä voimissa.")

Yllä oleva ohjelma toimii seuraavasti:

  • Jos player1_hp <= 0, tulostetaan "Game over".
  • Jos ei, ja jos player1_hp < 10, tulostetaan "Pelaaja on jo toinen jalka haudassa".
  • Jos ei sitäkään, niin tulotetaan että "Pelaaja on vielä hyvissä voimissa."

Huomaa, että näistä blokeista päädytään aina vain yhteen vaihtoehtoon.

Numeroiden vertailu

  • > Suurempi kuin.
  • < Pienempi kuin.
  • >= Suurempi kuin tai yhtäsuuri.
  • <= Pienempi kuin tai yhtäsuuri.
  • == Yhtäkuin.

Harjoitus

Esimerkki miten ohjelman pitäisi toimia:

Anna numero: 5
tasan
Anna numero: 3
alle
Anna numero: 9
yli

Tehtävät

Tehtävä 1

Kirjoita ohjelma, joka lukee käyttäjän syötteestä numeron. Jos numero on alle 5, tulosta "alle". Jos numero on tasan 5, tulosta "tasan". Ja jos numero on yli 5, tulosta "yli".

hakatemia pro

Valmis ryhtymään eettiseksi hakkeriksi?
Aloita jo tänään.

Hakatemian jäsenenä saat rajoittamattoman pääsyn Hakatemian moduuleihin, harjoituksiin ja työkaluihin, sekä pääset discord-kanavalle jossa voit pyytää apua sekä ohjaajilta että muilta Hakatemian jäseniltä.